STUDIEREIS SURINAME 04112018 - 19112018

21 november 2018 - Paramaribo, Suriname

Eindelijk is het zover! De studiereis naar Suriname. Erg lang naar uitgekeken.
Ik heb besloten om elke dag bij te houden zodat ik na de reis een leuke blog kan schrijven om zo de studiereis te onthouden en familie en vrienden onze ervaringen mee te laten beleven. Bij deze dus, veel leesplezier!

Zondag 4 november
4.30 uur de wekker. Gisteravond alles al ingepakt dus ik hoefde vanochtend niet heel veel meer te doen gelukkig. Om 5.30 uur kwam pap mij ophalen om me naar mama te brengen. Mam bracht mij en alle bagage naar Schiphol. We hadden daar om 8.30 uur afgesproken met de docenten en studiegenoten. In totaal zijn we met 3 docenten (Mark, Arjo en Nicolette) en 39 studenten naar Suriname gegaan. Tijdens het inchecken kwam ik erachter dat ik helemaal niet mijn koffer had gewogen om te kijken of hij onder de 23 kilo woog. Gelukkig was dit het geval en hoefde ik niet extra bij te betalen. Toen we het vliegtuig in stapten zag ik een beetje op tegen de 9,5 uur durende vlucht. Ik heb nog nooit zolang gevlogen. Maar het vloog voorbij! Ik heb een film (Life of the party met Melissa Mccartney) gekeken en nog een aantal afleveringen van Vampire Diaries gezien, en voordat ik het wist waren we al in Suriname. Het ging heel snel. Het eten wat we kregen van KLM was erg goed en lekker. Al met al een goede vlucht.

Toen we het vliegtuig uitstapten, kregen we gelijk een klap in ons gezicht. Wat een warmte! Ik had meteen nog meer zin in de aankomende 2 weken! Als die ook zo lekker warm zouden zijn vermaakte ik me wel. De airport van Paramaribo was erg klein en de mensen die er werkten, hadden no spang en waren erg langzaam. We hebben minimaal een halfuur gewacht totdat we door de douane konden lopen. We zijn toen met busjes naar ons hotel in Paramaribo gereden. De reis daarnaar toe duurde nog 1,5 uur.. Op sommige momenten werkt het verkeer totaal niet mee. Dit was zo’n moment. Het was helaas ook al donker buiten dus we konden niet zoveel zien van de omgeving etc. Toen we uiteindelijk bij het hotel aankwamen hebben we ons omgekleed en nog 1 drankje gedaan en toen ook maar op bed gegaan.

Maandag 5 november
Vroeg opstaan! We hadden namelijk afgesproken met een groepje om te gaan sporten in de sportruimte in het hotel… Grootste fout ooit, na 10 min op de loopband al helemaal kapot.. Maar Lisa had nog een aantal oefeningen paraat en sleepte me er wel doorheen. Na een uurtje toch met een voldaan gevoel naar het ontbijt gegaan. Daarna weer naar onze kamer om onze backpack in te pakken voor 3 nachten in Frederiksdorp. We hebben de bagage in een apart busje gedaan en gingen toen zelf ook met 2 andere bussen op pad. We kregen eerst een rondleiding door Paramaribo. We werden voorgesteld aan Hans & Tony. Deze 2 gidsen gaan de gehele 2 weken met ons mee om ons van alles te vertellen over Suriname.

We begonnen met Ford Nieuw-Amsterdam (Toevallig hea;p). Na een korte rondleiding reisden we verder met de bus richting Frederiksdorp, hier gaan we 3 nachten overnachten. Tijdens de reis hiernaar toe zijn we nog bij plantage Peperpot gestopt en kregen we ook een kleine rondleiding. Daarna gingen we naar de lunchlocatie waar we Bami met kip kregen. Er was ook een heerlijke pindasaus bij. We hebben lekker gegeten en reisden daarnaar verder. Frederiksdorp was alleen bereikbaar via een boot. Een kleine 5 minuutjes met het bootje om de rivier over te varen. We kwamen aan bij Frederiksdorp en daar werden de kamersleutels verdeeld door de dagverantwoordelijken (elke dag zijn een aantal studenten dagverantwoordelijk). We hadden een mooi huisje gekregen en hebben toen onze spulletjes uitgestald en zijn nog even het zwembad ingesprongen. Toen we gingen avond eten kregen we kip met rijst.. Dit was al de 3e maaltijd achter elkaar wat hetzelfde was. We waren benieuwd wat de andere dagen ons zouden brengen.

’s Avonds hebben we een paar drankjes genuttigd rondom het zwembad en de Picollo app gespeeld. Mark was onze quizmaster en het was erg gezellig. ’s Middags had ik mijn nieuwe klamboe die ik had meegenomen uit NL opgehangen boven mijn bed. Toen ik ’s avonds thuis kwam en in mijn bed ging liggen onder mijn nieuwe klamboe, zag ik wat boven mij bungelen :O ! Ik schrok heel erg en het bleek een grote larve te zijn *huillll* . Gelukkig heb ik hem zelf (a) weggehaald en ging daarna lekker slapen. Het was iets later dan verwacht dus veel slaap hadden we niet meer omdat we morgen weer vroeg op pad gaan.

Dinsdag 6 november
Het ontbijtje van vanmorgen was erg lekker. Er waren mini pannekoekjes en bolletjes met kaas, worst, jam enz. Vandaag gaat de helft van de grote groep een swamtoer doen door het moeras. De andere helft gaat een fietstocht maken. We zijn met 2 klassen dus hebben we per klas de activiteiten gedaan. Ik ben begonnen met de swamtoer. We liepen vanaf Frederiksdorp richting een steiger waar we in konden stappen in kleine bootjes. We varen met lokale gidsen door de moerassen heen. Om ons heen was het erg mooi en indrukwekkend. Halverwege kwamen we erachter dat ons bootje lek was… Onze bootsman had al een klein schepje mee en begon het eruit te scheppen. Dat was een grappig gezicht want wij dachten allemaal wat heeft dat nu voor nut xd. Maar het hielp wel een beetje en onze bootsman zei dat er niks aan de hand was en dat we de terugweg nog makkelijk zouden halen. Nou, dan vertrouwen we daar maar op hea.

Als middageten kregen we weer kip met rijst. Verrast waren we niet. Na het eten hadden we een middagje vrije tijd en hebben we lekker gezont bij het zwembad. Rond 15.00 uur ging ik even naar ons huisje om even een powernappie te doen zodat ik vanavond weer topfit zou zijn. Ik had om 16.00 uur afgesproken met een groepje om naar mevrouw Depaaij te gaan om daar te helpen met koken. Deze keus hadden we ’s ochtends gekregen. Als je niet mee wou helpen koken ging je rond 19.00 uur richting het huis van mevrouw Depaaij om dan daar te dineren. Ik had met een paar meiden afgesproken dat we wel wouden meehelpen. Alleen duurde mijn powernappie iets te lang en werden we te laat wakker om nog mee te gaan koken ☹ Maar gelukkig was Nicolette nog bij ons op Frederiksdorp en die ging om 17.00 uur ook nog naar mevrouw Depaaij om te helpen koken. We zijn toen met haar meegelope n die kant op en hebben samen Surinaamse Rotti gemaakt. Om 19.00 uur kwam de groep daar aan en hebben we samen gedineerd. Toen we terugliepen naar Frederiksdorp was ik erg moe en ben meteen op bedje gegaan. Toen ik in bed lag, zag ik verdorie mij weer iets in mijn klamboe hangen!! Het was een klein insectje gelukkig maar ik snap niet hoe ze er in komen als ik elke keer mijn klamboe goed dicht doe. Hopelijk gaat het morgenavond goed.

Woensdag 7 november
Omdat ik gisteravond vroeg op bed ben gegaan was ik nu al vroeg wakker. Dit was een voordeel voor mij want nu zat er nog niemand op het wifi netwerk. Hier heb ik gebruik van gemaakt om zo even een paar fototjes op facebook te gooien zodat het thuisfront deze kon zien. Na het ontbijt gingen we een fietstocht maken. De groep die dit gisteren al hadden gedaan hadden ons gewaarschuwd voor de hete zon. Ik dacht dit valt vast wel mee maar toen we op de fiets zaten merkte ik dat het inderdaad superwarm was. We fietsten vooral door open plekken met weinig tot geen schaduw. Onderweg moesten we nog een paar keer een noodstop maken vanwege een loshangende trapper en een lekke band.. Uiteindelijk is alles goed gekomen en zijn we weer aangekomen op Frederiksdorp.

’s Middags kregen we vrije tijd en toen hebben we weer heerlijk bij het zwembad gelegen. Er zaten daar ook 3 Nederlanders waar ik om vroeg om een stoel te lenen om zo bij onze groep aan te sluiten. Ze maakten een geintje en er ontstond een gesprek. Uiteindelijk hebben ze onze groep uitgenodigd om morgenavond bij hun te komen in een groot landhuis die 1 van hun bezat. Ook kochten ze bier en wijn voor ons die middag. Ze waren heel erg aardig en we hadden ook allemaal zin om daar morgenavond naar toe te gaan. Wel een beetje bizar, ze nodigen gewoon 25 studenten uit in hun landhuis voor een gezellige avond. Naja, we zien morgen wel hoe het verder gaat lopen.

Rond 16.00 uur gingen we de boot op om dolfijnen te spotten. We hebben er sws wel 15 gezien! Dit was erg mooi. Toen we weer terug waren hebben we met een klein groepje de zonsondergang gezien en hier nog een paar mooie foto’s gemaakt. Het was erg gezellig en daarna zijn we op bed gegaan.

Donderdag 8 november
Vandaag vertrokken we vanaf Frederiksdorp weer richting Paramaribo. We zijn aangekomen bij Eco Resort in Paramaribo. Hier hadden we 2 uurtjes de tijd om te lunchen en nette kleren aan te doen omdat we ’s middags een stakeholdersdebat hadden. Onze koffers die we hadden achter gelaten in hotel Torarica de eerste nacht, zijn ook aangekomen in Eco Resort. Ze stonden met z’n allen in een 2 persoonskamer, dus om onze eigen eruit te zoeken was een flink gedoe. We zijn in onze nette kleding gaan lunchen bij ’t vat in Paramaribo. We zagen de menu kaart en zagen zoveel lekkere dingen! Het kan ook niet anders na elke dag rijst/bami met kip te hebben gegeten.

Na het eten hadden we een stakeholders debat. Dit is georganiseerd door onze docent Arjo. Hij heeft verschillende mensen bij elkaar geroepen om over het toerismebeleid van Suriname te discussiëren. Er waren verschillende partijen aanwezig en het was erg interessant! We konden zelf ook veel vragen stellen die misschien wel belangrijk zijn voor onze pitch (toets die we moeten maken hier in Suriname). Het debat vond plaats bij de Nederlandse Ambassade.

Hierna hebben we nog even een cocktailtje gedronken bij dezelfde plek waar we ook geluncht hebben. Toen zijn we weer snel naar Eco Resort gegaan om ons klaar te maken voor een avondje uit.

De Nederlanders die ons gisteravond hadden uitgenodigd voor vanavond waren het niet vergeten en rekenden op onze komst. Wij stonden met een groepje van 23 klaar om de taxi te nemen naar het landhuis. Daar aangekomen stonden de wijn en hapjes al klaar en werden we met open armen verwelkomd. Het was echt een supergroot huis en we waren erg onder de indruk! We hebben erg lang gekletst met de mensen en ze hebben ons het hele huis laten zien. Rond een uurtje of 10 zijn we teruggegaan richting het hotel en om 10.15 uur pakten we de taxi alweer naar een club genaamd Havana.

Hier aangekomen waren alleen wij er nog maar. Het kwam daar dus zeg maar laat op gang. Rond 01.00 uur was het er al heel erg druk en we hebben ons zeker vermaakt. We hebben gedanst en gelachen tot in de late uurtjes en zijn toen ook met de taxi naar huis gegaan.

Vrijdag 9 november
Vanochtend stonden we iets later dan normaal op maar voor ons doen was het alsnog heel vroeg. En zeker na een lange avond uit. Vandaag moesten we een tas inpakken voor 7 nachten. We hebben de hele dag gereden richting Overbridge. Dit was een resort waar we voor de laatste keer wifi hadden. Tussendoor hebben we gelunched bij een groot huis wat aan het verbouwen was en waar de inrichting heel modern zou worden. Vandaag heb ik mijn pitch gehad, deze ging niet zo goed helaas. Ik was niet zeker van mijn plan voor Suriname en had nog niet alles op orde. Herkansing dan maar.

’s Avonds hebben we nog even gevolleybald en daarna zijn we vroeg op bedje gegaan.

Zaterdag 10 november
Vanochtend een vroeg vertrek richting Stone Island. We kregen vanuit Overbridge lunchpakketjes mee voor onderweg. Onderweg zijn we langs de Jodensavanne geweest en hebben we grote velden ananasplantages gezien. Het was hier erg mooi. Voordat we bij Stone Island aankwamen zijn we nog even langs de supermarkt gereden, omdat die niet op Stone Island was. We kochten drinken en hapjes alvast in voor vanavond. Toen we op Stone Island aankwamen hebben we gezwommen in de rivier en onze hangmatten opgehangen vlakbij het water. Ik ga vanavond voor het eerst slapen in een hangmat! Wel een beetje spannend maar ik denk dat het wel goed komt.

Het was tijd voor het avondeten! Gelukkig dit keer geen kip met rijst, maar lekkere gehaktballetjes met salade! Na het eten gingen we Weerwolven! Mijn lievelingsspelletje woehoeee. Het was erg gezellig en we willen morgenavond weer gaan weerwolven. Na het spelletje heb ik me klaargemaakt voor de hangmat. Toen ik erin lag hoorde ik de brulapen in de verte en krekels van heel dichtbij, en ik denk nog wel zo’n 10 andere soorten dieren.. Maar na een halfuurtje ben ik toch in slaap gevallen.

Zondag 11 november
Wakker worden met zonsopgang! Na de eerste nacht in de hangmat te hebben geslapen voelde ik me best wel fit! Ik ben vannacht 2x naar de wc geweest en ’s ochtends weer. Normaal hoef ik alleen maar 1 x ’s ochtends. Maar ik kreeg een tip van Tony, dat ik sokken aan moet doen tijdens het slapen in de hangmat. Omdat het ’s nachts afkoelt worden je voeten het eerste koud en dan moet je vaker naar de wc! Dus vanavond even uitproberen met sokken aan te slapen (Y).

Na het ontbijt zijn we met de bus naar Berg & Dal gereden. De weg hiernaar toe was verschrikkelijk! Allemaal gaten en heuvels in de zanderige weg en het voelde alsof de bus elk moment kon omvallen. Er waren zelfs speciale ijzeren palen in de bus gebouwd zodat als de bus omviel, hij op die palen viel en niet zou gaan deuken. Dat gaf ons niet echt een veilig gevoel maar gelukkig zijn we veilig aangekomen bij het Resort Berg & Dal waar we een kleine rondleiding kregen. Na de rondleiding gingen we naar het activiteitencentrum van Berg & Dal. We waren met alleen onze klas en deze werd nog een keer in 2 verdeeld. De eerste groep ging ziplinen (!), en de andere groep ging op een strandje wachten tot de eerste groep weer terug was. Ik zat bij de 2e groep dus bleef eerst bij het strandje wachten. We hebben een potje 30seconds gedaan en daarna gebeachvolleybald.

Toen de eerste groep weer terug was, mochten wij die kant op. Ik vond het een beetje spannend want dit had ik nog nooit gedaan. Toen we alle apparatuur aanhadden gingen we even oefenen bij de grond. We snapten allemaal hoe het moest en klommen toen door de bossen naar boven naar het 1e punt waar we konden ziplinen. Het was echt supervet!! We vlogen door de jungle heen met echt een prachtig uitzicht. We zijn ook 200 m. over het water geziplined! Bij de laatste halte mochten we ook ondersteboven gaan hangen. Dit leek me wel een uitdaging en het is me dan ook gelukt! Erg gaaf om te doen.

’s Avonds hebben we weer geweerwolft met een drankje erbij, en daarna ben ik weer naar de hangmat gegaan om daar te slapen.

Maandag 12 november
Nou, vannacht heb ik dus sokken aan gehad tijdens het slapen, ennnnn, ik ben er geen 1 keer uit geweest! Het hielp dus echt wel. Ik heb echt heerlijk geslapen. Vandaag zijn we naar Brownsberg gereden. Hier hebben we gehiked. We konden kiezen uit 3 routes op level van zwaarte. We hebben de middelroute gedaan. Naar beneden was easy natuurlijk, maar daarna weer omhoog was nog wel een dingetje. Toen we beneden waren was daar een mooie waterval! Een klein straaltje weliswaar, maar het was toch een mooi gezicht. Sommigen wouden alvast weer naar boven, maar er waren nog anderen beneden die nog niet naar boven wouden. Toen zijn we met een groepje van 6 alvast weer naar boven geklommen. Dit was wel relaxt want nu konden we op ons eigen tempo en zat er niemand in je nek te hijgen ghehe. ’s Avonds hebben we nog een poging gedaan tot weerwolven, maar iedereen was moe en toen zijn we maar naar bed gegaan. De laatste nacht slapen in de hangmat voor mij.

Dinsdag 13 november
Vanochtend hebben we al onze spullen ingepakt om verder te gaan naar het dorpje Dan en een resort genaamd Danpaati. We hebben in totaal 3 uur gevaren op een bootje om er te komen. Onderweg hebben we 3 tussenstops gemaakt om een aantal resorts te bekijken en om te lunchen.  Toen we bij Danpaati aankwamen werden we ontvangen met dans en muziek. Dit was erg leuk om te zien. Ik was vandaag dagverantwoordelijke en heb ervoor gezorgd dat we een mooi huisje langs het water hadden. We hebben ‘s middags nog even in het zwembad gezwommen en na het eten hebben we een kaaimannentocht gedaan. We hebben een babytje gespot en een grotere van 1,5 meter. Ik wou graag eentje vasthouden maar we konden er helaas geen een vangen. Misschien morgenavond nog een keer proberen?

Toen we terug waren hebben we de eerste vogelspin gesignaleerd. Ik wil heel graag mijn angst voor spinnen overwinnen, dus dit was een geschikt moment hiervoor. Ik liet hem op mijn arm naar boven lopen en weer terug! Het was totaal niet eng! Volgens mij ben ik wel over mijn angst heen nu. Toen ik na een paar drankjes op bed lag, hoorde ik Marianne gillen. Ze sliep op een kleine open bovenverdieping (zonder klamboe) en zag allerlei insecten boven haar hoofd hangen, waaronder een grote vogelspin(!). Nog groter dan die we hadden vastgehouden.. Mijn angst kwam weer een beetje terug helaas, Daan heeft hem weggehaald en we konden lekker slapen. ’s Ochtends zat er alweer een nieuwe vogelspin en daar waren we helemaal niet bang meer voor en die hebben we ook lekker laten zitten. Ik denk dat er in elk huisje wel een paar vogelspinnen zaten..

Woensdag 14 november
Vanochtend zijn we met een bootje de rivier overgestoken naar het dorpje Dan. Hier hebben we een basisschool bezocht. Toen we daar met ongeveer 20 leerlingen aankwamen, kwamen de kinderen direct naar ons toe en hingen om ons heen. We hebben ongeveer 15 minuten met ze gespeeld en toen ging de bel en moesten ze weer naar de klas toe. Daarna zijn we het dorpje nog in geweest en hebben interessante dingen geleerd over de cultuur daar.

In de middag hadden we vrije tijd en hebben we heerlijk in de zon bij het zwembad gelegen. We hadden een muziekje op en dronken een drankje erbij.

Na het avondeten ging ik weer mee met de kaaimannentocht omdat ik toch graag een kaaiman vast wou houden. En dit is gelukt! Tony was mee en die heeft een kleintje gevangen. Ik vond het een beetje eng, want als ik 1 verkeerde beweging zou maken ging het waarschijnlijk mis. Dit is gelukkig niet gebeurd. Het was erg gaaf om hem vast te houden maar toen ik hem weer terug had gegeven aan de gids was het ook wel een opluchting. We hebben hem weer vrij gelaten en hij zwom vredig weg.

Toen we terug waren van de kaaimannentocht gingen we nog even een drankje doen bij de bar. Daar zaten een paar lokale medewerkers met trommels. Op een gegeven moment waren we met 15 mensen aan het trommelen en dansen. Het was echt heel erg gezellig! Een echte improvisatie avond. Het was inmiddels 00.00 uur en we waren nog steeds aan het dansen en muziek maken. Arjo de docent is nog langs geweest maar ging ook snel weer weg toen we hem vroegen om mee te doen haha. Toen het ongeveer 01.30 uur was zei 1 van de medewerkers; Met z’n allen het zwembad in!! Wij bedachten ons niet en renden richting het zwembad! Sommigen plonsden er direct in en zelfs alle medewerkers plonsden erin! Na een tijdje ben ik ook maar gegaan, ik kon niet achterblijven toch? Om 02.00 uur kwam onze docent Nicolette eraan om te vragen of het iets zachter mocht.. [Oepsie] Het bleek dat we heel veel lawaai aan het maken waren en dat sommigen er niet van konden slapen..

Donderdag 15 november
Vanochtend hebben we een jungle tochtje gemaakt waar we veel leuke feitjes te weten kregen over hoe mensen konden overleven in de jungle. We hebben sommige bomen en planten geproefd en geleerd hoe je met elkaar kan communiceren via telefoonbomen. Ook hebben we een grote tarantula (giftigste spin) gezien. Deze was erg groot! :O Nog groter dan een vuist denk ik wel..

’s Middags hadden we weer vrije tijd. Ik had erg veel zin om in het zwembad te plonsen maar dat ging voor mij niet door. Gisteren had ik me samen met wat klasgenootjes opgegeven voor een workshop lampen maken van calabassen. Deze moesten we helemaal uithollen en koken en daarna nog gaatjes in boren of snijden. Het duurde allemaal heel erg lang en ik zag mijn zwembadtijd voorbij gaan. Uiteindelijk heb ik gezegd dat ik ze thuis verder af zou maken omdat de boormachines van hun niet heel goed meewerkten en het dan nog langer zou duren.

Toen heb ik uiteindelijk nog even gezwommen in het zwembad en daarna in de rivier. Bij de rivier hebben we een beachveldje gemaakt waar we nog even hebben gevolleybald. Sommige jongens waren aan het voetballen. De sfeer zat er goed in! De docenten hadden bedacht dat we een moment in moesten lassen om met elkaar te praten over onze tijd hier en wat we hiermee gaan doen in de toekomst. Niemand van ons had er zin in maar het moest maar. De docenten hadden zich verdeeld over 3 plekken, en Mark zat bij de rivier. Omdat wij daar allemaal aan het volleyballen en voetballen waren gingen we bij hem zitten zodat we daarna weer konden volleyballen en voetballen.

Helaas ging dit anders dan verwacht. Jennifer, Meri en ik zaten met z’n drieën naast elkaar in het water toen Meri opeens opstond en riep dat ze gebeten was in haar pols! Het ging allemaal heel snel daarna, Meri bloedde en kreeg een jurkje van Shkurta om haar pols. Mark ging erachter aan en liep naar de bar om daar de gids Hans te zoeken! Het bleek dat Meri geprikt was door een kielstaartrog :O Ze is toen naar een medical post gegaan en heeft wat prikjes en medicijnen gekregen. Het deed erg veel pijn en dit kan nog wel een paar maanden duren..

’s Avonds hebben we buiten gegeten (de andere keren waren ook een soort van buiten, maar dan met een dak boven ons hoofd). Het was erg gezellig. Na het eten was er een kampvuur op het strandje. Er was muziek bij en we hebben erg veel plezier gehad. Het was heel erg gezellig.

Vrijdag 16 november
We hebben afscheid genomen van de crew van Danpaati en waren klaar voor de 3 uur durende boottocht terug richting Paramaribo. Toen we na de boottocht aankwamen op de vaste grond, zijn we nog snel langs de wc’s en supermarkt geweest. Onze bagage werd ingeladen in het bagagebusje en wij gingen zitten in de bus. Toen we een uurtje onderweg waren kwam ik erachter dat ik een tas van mij nog bij de wc’s had laten staan! Zo dom.. In die tas zaten 2 hangmatten (1 van mezelf en 1 voor Hilde als verjaardagskadootje) en mijn zelfgemaakte calabaslampen én al mijn pitch papieren die ik nodig heb voor de herkansing! Gelukkig kende onze gids Hans iemand die nog in Atjoni was (zo heette die plek) en die misschien de tas mee kon nemen. Na een uurtje werd Hans gebeld met de mededeling dat mijn tassie gevonden was maar dat de wc mevrouw hem had toe geëist en er 20 Surinaamse dollar voor wou hebben… Beetje apart maar gelukkig heb ik hem terug!

We waren al zon beetje de hele dag aan het reizen en hadden een beetje vertraging. Om half 1 zouden we bij de lunchbestemming zijn maar dit werd half 4.. We hadden van te voren al de bestelling gemaakt zodat het makkelijk was voor het bedrijf om het te maken. We konden kiezen uit Bami of Nasi. De meerderheid koos voor bami en Tony had het heel duidelijk doorgegeven aan het bedrijf. Toen we eindelijk bij de lunchplek aankwamen stond er nog helemaal niks klaar. De tafels waren kletsnat en alle stoelen stonden nog opgestapeld. Dit hebben we dus zelf maar gedaan. Toen uiteindelijk iedereen zat wachtend op het eten, bleek dat de bestelling omgekeerd was!! De bestelde bami was nasi en andersom ☹ Naja niks aan te doen. We hadden zo’n honger dat we het allemaal wel goed vonden.

Toen we ’s avonds aankwamen bij Hotel Torarica in Paramaribo hebben we even onze spullen uitgepakt en hebben we gegeten bij een heel goed restaurant in de buurt van ons hotel. Ik had een heel lekker biefstukje besteld met lekkere patatjes! Oeff, echt zin in na bijna elke dag rijst met kip..

Na het eten hebben we nog cocktailtjes gedronken bij ’t Vat en zijn we nog naar een discotheekje geweest. Ik vond het niet heel erg leuk want was best moe, dus ben toen met Nienke naar huis gegaan.

Zaterdag 17 november
Vrije dag! Vandaag hebben de leraren niks voor ons gepland dus konden we zelf kiezen wat we gingen doen. Om 9.00 uur zijn we Paramaribo ingegaan en hebben een paar dingetjes geshopt. Ze hadden best leuke dingen in de winkels. We hebben toen geluncht bij de Mac Donalds, gewoon omdat het kon. In de middag lagen we heerlijk bij het zwembad in de zon. ’s Avonds zijn we met de hele klas naar Restaurant de Waegh gegaan en kregen hier verschillende soorten voorgerechten en hoofdgerechten. We hebben heerlijk gegeten. Hier hebben we ook afscheid genomen van onze geweldige gidsen Hans & Tony.

Na het eten zijn we naar discotheek Tequila geweest. Hier was superleuke muziek en we zijn hier dan ook tot ’s avonds laat gebleven. Het was een supergeslaagde laatste dagje Paramaribo.

Zondag 18 november
Na een paar uurtjes slaap nog even aan het zwembad gelegen en toen met de bus vertrokken naar het vliegveld. We kwamen daar aan rond half 4 en we vlogen om half 8. Het wachten ging snel voorbij en voordat ik het wist zaten we al in de lucht en ben ik lekker gaan slapen. De vlucht ging snel voorbij omdat ik de helft van de tijd lag te slapen. Het grote voordeel aan een nachtvlucht. Toen we geland waren hadden we afscheid genomen van de docenten en klasgenoten en ging ik met de trein richting huis.

Ik wil iedereen bedanken voor deze fantastische reis! De docenten die erg goed voor ons gezorgd hebben en alles heel goed hebben uitgestippeld en ook de leuke klasgenoten die mee waren met de studiereis. HET WAS SUPER!!

1. Wendy:
    22 november 2018
    Wat leuk Roos! 😍 Mooi geschreven en ik vind het heel dapper hoe je met al die enge dieren daar om bent gegaan haha xxx