6e Reisverhaal + Opdracht :)

5 november 2017 - Tenerife, Spanje

Hee guys!

Hier een vervolg op de vorige blogs! Ook heb ik weer een opdracht uitgevoerd! Veel leesplezier!

Donderdag/ Jueves 26 10 2017

Werken 13.00 – 21.00 Porteria. Vanochtend weer naar de winkel gegaan waar ik de excursie van aankomende zaterdag heb geboekt. Ivana weet namelijk niet zeker of ze wel vrij is! Ze werkt op dit moment in de kidsclub en ze zijn heel onduidelijk over haar vrije dagen. Ik ben daarom teruggegaan naar de winkel om te vragen of het mogelijk is om het geld voor 1 ticket terug te krijgen. De man die gebrekkig Engels sprak en niet erg open was om mij te helpen, gaf ons een folder waarin stond dat ze maar 50% van het aankoopbedrag terug kunnen geven. Het is nog niet zeker of Ivana meegaat dus we laten het eerst zo en vragen het geld nog niet terug. Morgen horen we meer van de kidsclub.

Om 13.00 uur eerst weer begonnen in de wasserij. De grote groep mensen waren er weer dus er was weinig werk te doen. Rond 2 uur gingen ze weg en toen kwam er net een nieuwe vracht aan wat voor mij overbleef. Niet erg, had ik nog even wat te doen. Daarna weer naar Porteria gegaan. Gelukkig vroeg Tony van de Receptie of ik haar wou helpen met een aantal dingen! Zo heb ik uiteindelijk de hele middag achter de Receptie gestaan. Op een gegeven moment werd ik gebeld door een Spaans nummer. Ik kon niet opnemen want ik was aan het werk. Toen ik even pauze had heb ik de voicemail beluisterd, en het bleek van de winkel te zijn waar ik de tour heb geboekt! Of ik zo snel mogelijk in de winkel wou komen… Vandaag gaat dat niet meer lukken dus heb ik hem maar even teruggebeld. Hij vertelde mij dat onze tour van zaterdag met de dolfijnen en walvissen niet door kan gaan vanwege de zee! De zee is te wild voor de boottocht ☹☹☹☹☹☹☹ Ik baalde als een stekker en wou graag met de vrouw die ook in de winkel werkt praten zodat het allemaal wat duidelijker werd, maar die was niet aanwezig. Ik snap niet hoe ze nu al kunnen weten dat de zee te wild is voor zaterdag. Ik vertrouw de man van de winkel niet en heb voor de zekerheid aan Alexandra (die spreekt vloeiend Spaans) gevraagd of ze morgen mee wil naar de shop om te overleggen en evt. het geld op te halen. Mijn stagebegeleidster Silvia, hoorde het gesprek van Alexandra en mij, en adviseerde me om even met Tony (van de Receptie waar ik vanmiddag mee werkte) te praten omdat zij het hele eiland en iedereen kent. Toen ik Tony het verhaal heb uitgelegd zei ze dat we dom waren dat we niet bij Hotel Botanico hebben geboekt omdat we korting krijgen omdat we hier werken! Pff dat wisten we niet, gaan we dus de volgende keer doen! Maargoed, Tony heeft gebeld en we kunnen de tour idd niet doen vanwege de zee. Heel erg jammer! Nu moeten we weer een datum vinden waarop we allemaal kunnen.

We hebben ook gelijk nieuwe plannen gemaakt voor wat we zaterdag kunnen gaan doen. We gaan de vulkaan beklimmen! En in de lift boven het vulkaangebied, en naar de rotsen en stranden! De tickets voor de lift gaan we dit keer wel boeken bij het hotel morgen, dus het komt allemaal wel weer goed gelukkig.

Na het avondeten was er nog heel weinig te doen. Ik mocht daarom een uurtje eerder naar huis. Woehoeee! Nu tijd om lekker te relaxen.

Vrijdag/ Viernes  27 10 17

VRIJ! Vanochtend eerst met Alexandra naar de winkel gegaan om ons geld op te halen. De man van de winkel deed weer heel chagrijnig. Gisteren aan de telefoon had ik hem gevraagd of ik met zijn vrouwelijke collega kon praten omdat ze ten eerste veel beter Engels kon en ten tweede veel aardiger was dan hem (dat heb ik natuurlijk niet tegen hem gezegd). Maar ze was gisteren niet aanwezig. Toen we er vanochtend waren drukte de man meteen de telefoon in mijn handen dat ik maar even met haar moet bellen. Maar van mij hoefde het niet meer omdat we voortaan in ons eigen hotel gaan boeken en al andere plannen hebben voor morgen. Maar hoe vaak ik ook zei dat ik niet hoefde te bellen met haar, heeft hij toch haar nummer gedraaid en de telefoon aan mij gegeven! Naja ook maar even aan haar uitgelegd dat we nu voortaan bij Hotel Botanico boeken. Ze vond dit erg jammer want zo verliezen ze omzet. Ze probeerde nog uit mij te krijgen hoeveel korting ik krijg bij ons eigen hotel zodat zij een beter aanbod kan maken. Maar daar trap ik niet meer in. We zijn met het geld teruggegaan naar ons hotel.

Daar hebben we de ‘el Teleferico’ geboekt. Dat is een kabelbaan naar de vulkaan toe en weer terug. Ook hebben we een auto geboekt om naar de vulkaan te rijden.

S’ middags ben ik nog naar Lago Martianez (het grote natuurzwembad) geweest met Yessie. ’s Avonds niks meer gedaan en lekker gerelaxed.

Zaterdag/ Sabado 28 10 17

VRIJ! Vandaag is het dan zover! Ons avontuur naar de vulkaan kan beginnen! Rond 10.00 uur moesten we bij ons hotel zijn want dan stond onze gehuurde Seat Ibiza voor ons klaar. We hadden afgesproken dat ik zou rijden en Yessie mijn back-up zou zijn. Dit vond ik in het begin heel erg spannend. Ongeveer 80% van de wegen is enorm steil omhoog of omlaag, en om de 100 meter een bocht. Vooral de weg naar de vulkaan toe van 1,5 uur rijden. Het is gelukkig niet fout gegaan en wij en de auto zijn heel gebleven. Wel hebben we een aantal momenten gehad waarop we eerst even goed moesten nadenken hoe we verder zouden rijden. ’s Ochtends zijn we eerst aangekomen in Los Gigantes. Dit was een prachtige plek. We hebben hier geluncht en zijn daarna doorgereden naar El Teide (de vulkaan). We waren een beetje aan de late kant en toen we de auto geparkeerd hadden, hadden we nog 10 minuten om een stuk van 800 meter steil omhoog te lopen. Buiten adem hadden we de Telerifico bereikt. We stapten in de cabine met 40 andere mensen en gingen omhoog richting de vulkaan. Daar aangekomen zag het er echt prachtig uit. Het uitzicht was onvergetelijk!

Hier heb ik ook de opdracht van Justin uitgevoerd! Deze luidt als volgt: Picknicken op de top van een berg. De complete picknick was ik natuurlijk vergeten dus heb ik in plaats daarvan een heerlijke banaan gegeten. (Foto is toegevoegd). Ik hoop dat je dit ook goedkeurt Justin 😉

We zijn een uurtje boven geweest en gingen toen weer naar beneden en begonnen aan onze terugreis naar Puerto de la Cruz (Onze woonplaats). De terugreis was ik klaar met het steil naar beneden reiden en alle bochten. Ik wou gewoon graag thuis zijn. Na een uur(!) bochten en steile hellingen hadden we de snelweg bereikt en konden we in 1 keer doorrijden naar huis. We hebben gegeten bij onze favo pizzeria ‘Da Arianna’.

Na het eten nog even uitgerust en daarna klaargemaakt voor een avondje uitgaan. We gingen naar de club Limbo toen. Hier hebben we weer scoll gespeeld en daarna gingen we dansen. We hadden 2 tafels aan elkaar geschoven en onze tassen legden we bij elkaar op 1 van de stoelen. Er bleven 2 mensen bij onze tafel zitten en wij gingen dansen. Toen ik een halfuurtje later terug kwam, was mijn tas weg!! Ik schrok heel erg en heb overal gezocht! Al mijn vrienden hielpen me met zoeken. Hij kan niet zomaar weg zijn. Toen ik verdrietig naar beneden ging om aan de security te vragen of hij iemand heeft gezien met een blanke tas, kreeg hij een berichtje via de porto dat er een tas gevonden was in een container verderop. De man die hem had gevonden kwam eraan en had mijn tas in mijn handen!! Mijn tas was leeg.. Alleen de sleutels van het appartement en een pen van het hotel zaten er nog in. Mijn mobiel, ID kaart, Bankpas en andere dingen waren allemaal weg. Ik ben meteen aangifte gaan doen op het politiebureau samen met Carlos en Alexandra. Carlos is Spaans en heeft alles goed uitgelegd. Ze hebben mijn verklaring genoteerd en ik kreeg de kopie mee naar huis. Daarna zijn we naar huis gegaan en heb ik nog even een berichtje gestuurd via Facebook naar Mama en Jesse.

Zondag / Domingo 29 10 17

Werken 13.00 – 21.00 uur Porteria. Vandaag extra vroeg opgestaan omdat ik eerder naar het werk ga om daar te bellen met de ING en de Nederlandse ambassade hier in Spanje i.v.m. mijn gestolen mobiel en ID kaart. Ik mocht van Silvia in het kantoor van de F&B manager bellen met de instanties. Ik kon er maar met 2 bellen omdat de anderen gesloten waren op zondag. Ik heb gevraagd of ik morgen niet naar de wasserij hoef, omdat ik anders van 08.00 uur tot 16.00 uur moet werken. In de Nederlandse tijd is dat; 09.00 uur tot 17.00 uur. Dat is ook precies de tijd dat de bedrijven open zijn. Silvia zei dat het geen probleem was en dat ze het begreep. Morgen ben ik dus om 14.30 uur vrij.

Mijn bankpas is gelijk geblokkeerd en ik krijg een nieuwe toegestuurd. Jesse neemt die mee als hij naar mij toe komt hier in Tenerife. De Nederlandse Ambassade had wat minder goed nieuws voor mij. Voor het aanvragen van een nieuwe ID kaart of paspoort moet ik naar Madrid… Er zit hier in Santa Cruz (Hoofdstad Tenerife) ook een consulaat maar hier is het niet mogelijk om Nederlandse identiteitskaarten aan te vragen. De enige plek waar dat kan is Madrid. Nu ga ik proberen volgende week in 1 dag op en neer te gaan. De Nederlandse ambassade zit 15 minuten van het vliegveld van Madrid af en is dus makkelijk te bereiken.

Om 13.00 uur ben ik begonnen met werken maar het ging niet echt lekker. Ik was veel afgeleid doordat ik alleen maar zat te denken aan mijn ID en telefoon.. Hoe ik dit allemaal moet regelen en waarom ze nu juist mijn tas eruit hebben gepikt. En wat moeten ze met mijn ID kaart ? :O Ivana kwam naar mij toe en had nog een oude telefoon voor mij, en een paar minuten later zei Kamilla dat ze nog een oude telefoon te leen had! Nu heb ik in ieder geval een telefoon om te communiceren via Facebook met vrienden en familie. Mijn vrienden hier hebben me heel goed geholpen.

Maandag/ Lunes 31 10 2017

Werken 08.00 – 14.30 uur Porteria & Reception. ’s Ochtends begonnen in de Porteria met Antonio en Marcos. Het was een rustige dag en er was weinig te doen. Ik verveelde me een beetje want met Antonio kan ik niet praten omdat hij wel Engels spreekt maar geen moeite doet om mij te kunnen verstaan. Als ik in het Spaans tegen hem praat is het hetzelfde. Soms doet hij heel vrolijk en aardig en soms doet hij heel geërgerd en geïrriteerd. Gelukkig kwam Daisy van de KidsClub vragen of ik haar kon helpen met het versieren voor Halloween (Halloween is echt een ‘big deal’ hier!). Daisy overlegde met Antonio en die vond het goed als ik om 11.30 uur maar terug was want dan wou hij lunchen. Ik heb even geholpen met het versieren en om 11.30 uur ging ik terug naar de Porteria en zag ik dat Eduardo er ook bij gekomen was in de Porteria. Nu waren we met 4! Silvia had dat ook gemerkt en heeft mij daarom naar de Receptie gestuurd :D. Dit vond ik niet erg want ik vind Receptie leuker. Ik heb de middag shift afgemaakt en was klaar om 14.30 uur.

Na werktijd mocht ik weer bellen i.v.m de gestolen tas, in het kantoor van Gustavo (F&B Manager). Eerst belde ik met mijn Unive over mijn doorlopende reisverzekering. Ik heb ze alles uitgelegd. Ze kunnen mijn telefoon voor 250 euro vergoeden. De vliegtickets naar Madrid zijn nog niet zeker, als ik alle bonnetjes heb gedeclareerd gaan ze overleggen over het bedrag. Daarna belde ik mijn KPN voor informatie. Helaas had ik bij het aanschaffen van mijn telefoon hem niet verzekerd dus kan ik geen nieuwe ontvangen van KPN.

Toen ik klaar was met het bellen ben ik samen met Carlos weer naar het nationale politiebureau geweest. Hier heb ik het IMEI nummer van mijn telefoon doorgegeven. Als iemand nu mijn telefoon aan zet, krijgt de politie een melding. Voor de rest hadden ze nog niks gevonden. Carlos gaat morgen naar het nationale politiebureau toe om te kijken of ze daar mijn ID kaart of iets anders hebben gevonden.

Kamilla en ik werken nog steeds samen in de Receptie en Porteria. Vanochtend heb ik de ochtenddienst gedraaid en Kamilla de middagdienst. Toen ze net thuis kwam, zei ze dat we de hele week niet meer in Porteria staan maar in de Receptie!! Op het rooster staat ook alleen Receptie. Daarom stonden we vanochtend met 4 man in de Porteria! Wooepsie. Nu moeten we dus vanaf morgen werken in de Receptie. Hier ben ik wel blij om want dit vind ik leuker. Morgen moet ik beginnen om 7.00 uur en ben om 15.00 uur vrij.

Dinsdag/ Martes  31 10 17 Halloween.

Werken 07.00 – 15.00 uur Receptie. Pfoee dat is wel weer even vroeg opstaan. Op werk aangekomen was het erg rustig, de gasten gaan meestal s’ ochtends eerst ontbijten en komen pas rond een uurtje of 9 naar de receptie om allerlei dingen te vragen etc. De eerste paar uur waren dus rustig. Ik kreeg uitleg over dingen in de receptie en leerde veel. Ik vind het superleuk om klanten te helpen en daarom ging de tijd ook erg snel en was het zo 15.00 uur en was ik vrij.

Ik ben toen samen met Alexandra naar het shoppingcentrum El campo la villa gegaan want ik had nieuwe panty’s nodig. Die draag ik elke dag en meestal gaan ze na 2 keer dragen alweer stuk. Ook hebben we gekeken voor een paar decoraties voor vanavond. Het is Halloween vandaag en we gaan weer naar Limbo toe om dat te vieren. Nu heb ik niet zo veel met Halloween maar een feestje is altijd leuk. We zijn verkleed gegaan als piraten.

Woensdag/ Miercoles 01 11 2017

Werken 10.00 – 18.00 uur Receptie. Weer een dagje werken in de Receptie. Ik heb vandaag de standaard taken gedaan en niet veel bijzonders beleefd. ’s Avonds gaf Alexandra haar afscheidsdiner. Hier hebben we afscheid genomen van haar want ze vliegt morgenvroeg heel vroeg dus we kunnen haar niet meer zien in de ochtend.

Donderdag/ Jueves 02 11 2017

Werken 10.00 – 17.00 uur Receptie. Vandaag was echt een typische standaard dag. Er is niks ongewoons gebeurd en alles ging z’n gangetje. ’s Avonds heb ik met mama gebeld om samen vliegtickets voor mijn dagtripje naar Madrid te boeken. Het was een heel erg gedoe, want voordat we boeken moeten we met de vliegmaatschappij waarmee ik wil vliegen bellen, om te kijken of het goed is dat ik zonder ID kaart vlieg. Na 2651651 minuten in de wacht, namen ze eindelijk op. Mam heeft de telefoniste uitgelegd dat ik nu tijdelijk in Spanje woon en dat ik wel een inwonersdocument heb en dat ik ook mijn rijbewijs (gelukkig) nog heb. Ze begreep er eerst niet zo veel van, van wat er precies aan de hand was, maar uiteindelijk vertelde ze dat het ook slim was dat ik morgen even met de luchthaven van Tenerife moet bellen om te checken of het goed is dat ik mag vliegen…

Vrijdag/ Viernes 03 11 2017

Werken 07.00 – 15.00 uur Receptie. Aangekomen op werk, heb ik gelijk aan een collega gevraagd of hij voor mij de luchthaven wil bellen om te vragen of ik van hun mag vliegen zonder ID kaart. Het zou eigenlijk wel moeten want hoe moet ik anders een nieuwe aanvragen als het alleen in Madrid kan… Mijn collega belde voor mij en vertelde me dat als ik het aangiftebewijs en mijn N.I.E. nummer heb, ik mag vliegen naar Madrid. Vanmiddag dus de vliegtickets boeken.

Tijdens mijn werkshift heb ik ook geleerd om check-outs te doen. Dit mogen wij niet alleen doen omdat het met geld te maken heeft. Als de gasten in het hotel eten, roomservice bestellen, gebruik maken van de Spa etc., komt dat op hun kamernummer te staan en bij de check-out betalen ze het bedrag. Ik heb vandaag een aantal check-outs zelfstandig gedaan. Er moest wel elke keer iemand vanaf de zijlijn meekijken maar die hoeft niet in te grijpen. Op een gegeven moment kwamen 2 mensen inchecken bij mij. Ze waren hier duidelijk al vaker geweest want ze wisten alle informatie al en hadden blikken op hun gezicht van haast. Als we mensen inchecken, moeten we altijd controleren of de kamer die ze hebben al schoon is. Ik pakte de lijst erbij en zocht naar kamernummer 504. Dat is de hoogste etage van het hotel dus hij moet op de laatste bladzijde staan. Ik ging naar de laatste pagina en zag dat het laatste nummer 414 was. 504 stond er niet op dus ik ging er vanuit dat de kamer schoon was. Mijn collega Carlos had de paspoorten van de gasten gescand en gaf ze aan mij en zei dat ik moest wachten op Vanessa voordat ik ze teruggaf. Ik wist niet waar ze was en ik zag dat de gasten mij aankeken met zo’n blik van; we willen NU naar onze kamer dus schiet eens op met die paspoorten!!. Ik werd er een beetje angstig van en wilde de gasten graag helpen dus gaf ze de paspoorten terug. Ik wou nog zeggen dat ze nog even moesten wachten op mijn collega maar daar kreeg ik de kans niet voor.. Ze liepen haastig naar de liften om zo naar hun kamer te gaan. Vanessa kwam terug en vroeg waar de gasten waren. Ik heb verteld dat ze alvast naar hun kamer waren gegaan. Vanessa schrok en zei dat dat de kamer nog niet schoon was! Ik vertelde haar dat ik wel op de lijst had gekeken en de kamer niet zag staan! Ze pakte de lijst en liet me het kamernummer zien waarbij stond dat de kamer nog niet schoon was. Het bleek dat deze lijst niet op kamervolgorde staat maar op volgorde van achternaam. De check out lijst, waar we op aanvinken wanneer gasten zijn vertrokken, loopt wel op kamernummers volgorde. Ik baalde zo! Ik ben achter de gasten aangegaan en heb gevraagd of ze naar beneden wouden komen om daar nog even te wachten zodat de housekeeping het zo schoon mogelijk voor ze kan maken. De man was erg boos en verhefde zijn stem naar mij! Hij vond het belachelijk dat de kamer nog niet schoon was en dat ze niet naar beneden wouden komen en blablabla. Ik heb maar gezegd dat ik het begreep en ging weer naar beneden. Alles uitgelegd aan mijn collega’s en Vanessa had al een gratis lunchbon gemaakt en die gaf ze aan mij of ik die weer aan de gasten wou geven. Ik dacht shittt moet ik weer naar boven. Maar het was immers mijn fout dat ze daar waren dus ik moest dit wel rechtzetten. Ik ben vol goede moed de kamer binnengestapt en verteld over de gratis lunch die ze NU mochten nemen zodat de housekeeping verder kan met schoonmaken. En heb nog een verhaaltje verteld over dat wij het beste voor ze willen en dat we het zo comfortable mogelijk willen maken voor ze. Ze snapten mij gelukkig en gingen mee naar beneden om te lunchen. Voortaan ga ik de lijst dubbelchecken voordat ik ze naar hun kamer laat gaan.

Om 15.00 uur was ik vrij en heb samen met mama vliegtickets gekocht voor Madrid. Volgende week donderdag 9 november vlieg ik.  Daarna heb ik nog boodschappen gedaan en s’ avonds weer een serie avondje.

Zaterdag/ Sabado 04 11 17

VRIJ! Helaas voor mij moet ik vandaag met school bezig… Natuurlijk ben ik er niet eerder mee begonnen en de deadline is pas dinsdag… Zucht. Daar gaat mijn vrije dag, omgezet in een studiedag. Gelukkig was ik zo slim om dit te combineren met Lago Martinez, het natuurzwembad. Ik nam gewoon mijn laptop mee en ging heerlijk in de zon mijn huiswerk maken. ’s Avonds ben ik samen met Yessie nog even naar het casino geweest en daarna zijn we naar huis gegaan.

Zondag/ Domingo 05 11 17

VRIJ! Jeuuuj, weer een dag met school bezig! ☹  S’ ochtends begonnen en  rond een uurtje of 14.00 was ik bijna klaar. Ik besloot om dat morgenavond verder te maken zodat ik nu nog even met Ivana naar de Botanische tuinen kon. Dit was heel dicht bij ons hotel en het was er erg mooi. Daarna heb ik gevraagd of Ivana bij ons bleef eten, ze zit namelijk niet in hetzelfde appartement. Ik wou eerst voor mezelf koken maar toen dacht ik, ik kan ook wel voor Ivana en Yessie koken!  Ik had nog kipburgers, biefstuk, boontjes en aardappels dus dat moet goedkomen! S’ middags had ik al een frisse salade gemaakt dus die heb ik er ook nog bij toegevoegd. En ik ga het koken steeds leuker vinden! We hebben alles(!) opgegeten dus dat betekende ook dat het lekker was. Gelukkig maar. Op dit moment lig ik op bedje en ga vroeg slapen omdat ik morgen weer om 07.00 uur moet werken in de receptie.

Hasta luego!

Xoxo Rosanne.

1. Maud Hesselink:
    5 november 2017
    Prachtige fotos!! 😍😍😍
  2. Tinie Kosmeijer:
    6 november 2017
    Weer leuk om je belevinissen te lezen.
    Hopen dat het snel opgelost gaat worden met je is.
    Leuke foto's
  3. Karin meijers:
    10 november 2017
    mooi verslag weer Rosanne,
    en dat je koken leuk vind,mooi toch alleen maar handig,
    zo vraagt Lizet ook steeds mam hoe maak je de groente soep en pap hoe maak je die lekkere nasi
    alles schrijft ze dan op in een boekje
    leuk toch.
    veel plezier nog Rosanne,ik lees wel hoe het is vergaan met je ID

liefs karin
  4. Jessica:
    19 november 2017
    Wow roos, wat n gedoe ja, wat zul je gebaald hebben !
    Begrijp niet dat sommige mensen daar gelukkig van worden om andere mensen hun spullen te jatten!
    Topper ben je, en doorzetter.